Diversificarea alimentatiei bebelusului: Cand si cum sa incepem?

Inca din prima zi de viata, bebelusul vostru se lasa ghidat de instictele si nevoile primare ale trupului sau firav, si anume hrana si odihna. In primele 6 luni hrana principala o reprezinta laptele matern sau cel praf, in functie de caz. Bineinteles ca poate va ganditi ca 6 luni de hrana bazata numai pe lapte este un timp mult prea lung pentru un bebelus, insa specialistii spun ca perioada favorabila din viata unui bebelus de a incepe o schema de diversificare a alimentatiei, in care sa fie introduse si alimentele solide precum legumele si fructele, este de 6 luni, in concordanta cu ritmul de dezvoltare a stomacelului si a nevoilor nutritive ale bebelusului.

Pentru o intelegere mai buna, in prima zi de viata marimea stomacelului este cat o cireasa, in care incap in jur de 5-10 ml, si prin urmare simte nevoia sa manance putin si des. A doua zi stomacelul creste pana la marimea unei nuci; la o saptamana dimensiunea acestuia este cat o caisa, iar la o luna este de marimea unui ou. Abia la 6 luni stomacul ajunge la maturitate, avand marimea unui grapefruit cu o capacitate de aproximativ 900 ml. Atunci este momentul oportun pentru inceperea diversificarii.

Insa multe mame debutante se intreaba cum sa inceapa aceasta diversificare in alimentatie, si mai ales cu ce si in ce ordine? In primul rand, trebuie sa ne inarmam cu foarte multa rabdare –  primul contact al bebelusului cu un aliment nou poate sa nu ii fie pe plac, insa nici nu trebuie sa insistam sau sa il indopam in cazul in care ii place. De asemenea masa are un rol special si ar trebui amenajata confortabil pentru copil, inconjurat de elemente familiare si placute lui. Masa poate fi si un scaun special pentru bebe  ce asigura si o mai mare rezistenta si siguranta la toate cele ce se pot intampla. O schema de diversificare poate incepe doar cu o lingurita in prima zi si apoi marim cantitatea in zilele urmatoare. In al doilea rand, alimentele vor fi sub forma unui piure, supe sau suc, pentru a preveni inecarea sugarului. Un alt sfat important ar fi sa introducem primul aliment inaintea mesei de lapte, cand ii este foame si sunt mai multe sanse sa accepte acel aliment. Dupa masa de lapte deja va fi satul si incercarea voastra poate fi in zadar.

Exista o anumita ordine in care categoriile de alimente se introduc in meniul celui mic. Cand sugarul face cunostinta cu o leguma, de exemplu, vom astepta 3-4 zile inainte sa ii mai adaugam o leguma noua. Astfel, in cazul in care organismul sau reactioneaza negativ la acel aliment (diaree, varsaturi), vom stii exact de la care leguma a reactionat asa si o vom elimina pentru o perioada din meniu, dupa care putem reincerca pentru a vedea daca avem de-a face cu o alergie sau doar o indigestie.

Ordinea introducerii alimentelor dupa varsta:

6-8 luni – fructe: mar, para, nectarina, piersica, avocado, banana, mango, pruna

– legume: morcov, radacina de patrunjel, cartof dulce (napi), telina, pastarnac, dovleac, dovlecel, fasole verde
– cereale : orez (fara gluten)
– (dupa 7 luni) proteine: carne de pui, care de curcan, galbenus de ou, branza calcica

8-10 luni – fructe: pepene, afine, struguri, cirese visine

– legume: ceapa, praz, mazare, sfecla rosie, gulii, conopida, broccoli, usturoi, linte, salata verde, ardei gras, ardei kapia
– cereale: ovaz, orz, grau, secara, mei, hrisca, malai, quinoa (fara gluten)
– proteine: carne de vita, branza dulce de vaci proaspata
– alte alimente: bors, leustean, patrunjel frunze, marar, rozmarin, ulei, vanilie

10-12 luni – fructe: ananas, gutui, curmale, stafide, smochine, kiwi

– legume: rosie, spanac, vinete, ciuperci, naut, castravete, varza
– cereale: porumb boabe
– proteine: unt, smantana, urda, chefir
– alte alimente: cacao

Dupa 1 an: – fructe: capsuni, citrice, zmeura, catina, dude

– legume: ceapa verde, ridichi, ceapa cruda
– cereale: toate cerealele
– proteine: lapte de vaca, albusul de ou, peste alb, peste oceanic ( somon, halibut)
– alte alimente: miere, fructe de mare, nuci, migdale, alune, caju, nuca de cocos
Exista o lista de alimente cu potential alergenic crescut la care trebuie sa avem grija in mod deosebit, si anume: mierea, albusul de ou, alunele, nucile, migdalele, laptele de vaca, capsunele, pestele, cerealele cu gluten, ciocolata. Trebuie sa respectam intocmai varsta la care putem sa le dam micutilor nostri aceste alimente si trebuie de asemenea sa ii tinem sub observatie 2-3 zile dupa administrarea lor pentru depistarea unei eventuale alergii.

Toate aceste schimbari il pot obosi pe cel mic si pentru asta ar trebui sa ne asiguram ca ii vom oferi si odihna bine-meritata in camera gargaritei ce ar trebui sa fie aerisita si pregatita pentru odihna lui. In timpul introducerii in schema de diversificare a diverselor alimente putem observa mici reactii de tip digestiv pe care le putem combate cu ajutorul altor alimente. De exemplu, orezul, banana, carnea, morcovul fiert si marul copt pot constipa, insa perele, prunele, rosiile, spanacul, prazul si sucul de morcovi poate provoca diareea. Este bine sa avem un echilibru intre toate alimentele pentru a asigura o digestie optima.

De asemenea, trebuie sa ne ferim micutii de tot ce inseamna mancare grasa, prajeli, junk food, biscuiti si dulciuri din magazine, margarina, branza topita, ciocolata, mezeluri precum salamul, crenvursti, parizer, carnati, etc. Aceste alimente nu sunt sanatoase si nu fac decat rau copiilor nostri. De asemenea trebuie sa evitam pe cat posibil sarea, zaharul, otetul si mustarul in mancarea lor. Cel mai bine este sa folosim mici trucuri cu produse precum mierea, borsul, mirodeniile, si chiar si lamaia (in cantitati mici) pentru a da gust mancarurilor. Si tineti minte ca orice mancare si preparat dulce facut in casa este de „n” ori mai buna si mai sanatoasa decat orice produs gata facut, cumparat de la supermarket!

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s